Main Menu

&

Who's Online

arrow
Print

      Συγγραφ κειμνου: Τσαν Μαρα, στην πτυχιακ εργασα με επιμλεια της κ.Πριου, 2004

        Οργνωση και επκταση κειμνου: Κοκη Ευγενα-Περιστρα, στην πτυχιακ εργασα με επιμλεια της κ.Πριου και κ.Κοσμδου, 2015 

     Στρατηγικς επικοινωνας προς τομα με αφασα:

 

  • Να δνετε αρκετ χρνο στον εαυτ σας.
  • Αν δεν μπορετε να βρετε τη σωστ λξη, περιγρψτε την με λλα λγια.
  • Χρησιμοποιστε ποιον τρπο επικοινωνας μπορετε για να μεταφρετε το μνυμ σας, ζωγραφικ, χειρονομες, γραφ, κ..
  • Ελγξτε με ποιον τρπο η ομιλα γνεται πιο κατανοητ, (μιλστε πιο αργ επαναλβετε) και αποφγετε συνθκες που την κνουν λιγτερο κατανοητ.
  • Σιγουρευτετε τι ο συνομιλητς σας χει λβει το μνυμ σας, π.χ. ρωτστε τον: "κατλαβες;"
  • Κρατστε τη συζτηση στο εδ και τρα σο μπορετε περισστερο.
  • Να θυμστε τι η κοραση εναι πντα μρος της ζως μετ την αφασα.

Μετ το εγκεφαλικ μπορε να σας εναι δσκολο να ελγχετε και να σταματτε το γλιο και το κλμα. Μερικς φορς μπορε να κλατε να γελτε χωρς να εστε λυπημνος χαρομενος. Τι πρπει να κνετε:

  • Μην κατηγορετε τον εαυτ σας. Εναι συνπεια της αφασας.
  • Πρτε βαθις ανσες.
  • Προσπαθστε να συγκεντρωθετε σε κτι λλο. 

Στο τηλφωνο:
  • Τηλεφωνετε ταν εστε ξεκοραστος και ταν χετε αρκετ χρνο . Μην πιζεστε.
  • Να χετε ,τι χρειζεστε  τοιμα για χρση, χαρτ και μολβι.
  • Γρψτε απ πριν το νομα, το τηλφων σας και το νομα, το τηλφωνο του ατμου που θλετε να καλσετε.
  • Χρησιμοποιετε την ανοιχτ ακραση του τηλεφνου, στε να μη χρειζεται να κραττε το ακουστικ.
  • Χρησιμοποιετε τηλεφωνητ, ταν νιθετε τι δυσκολεεστε να μιλσετε.

Στον υπολογιστ:
  • Πολλ τομα με αφασα διασκεδζουν με παιχνδια στο computer, email, internerCDRoms
  • Yπρχουν λογισμικ ειδικ σχεδιασμνα για να χρησιμοποιονται απ τομα με αφασα.
  • Μπορετε να χρησιμοποιετε τον υπολογιστ για να εξασκετε τις ικαντητς σας, πως να βρσκετε λξεις, να δημιουργετε προτσεις, κ..
  • Αν χετε την ικαντητα να γρφετε στω και λγο, οι περισστεροι υπολογιστς μπορον να κνουν λεγχο και διρθωση συλλαβισμο. 
 
ΟΜΩΣ: Οι υπολογιστς μπορε να εναι χρσιμοι, αλλ δεν εναι κατλληλοι για λα τα τομα που χουν αφασα. Οι υπολογιστς δεν μπορον να αντιμετωπσουν προβλματα, πως την ερεση της σωστς λξης. Προτενουμε να: 
  • Συμβουλευτετε ναν λογοθεραπευτ που χει γνσεις στους υπολογιστς και την αφασα.
  • Δοκιμσετε πρτα οτιδποτε θλετε να αγορσετε.


Στρατηγικς για τον συνοδ επικοινωνας: 

Για να βοηθσετε το τομο με αφασα να καταλβει το μνυμ σας: 

  • Δστε χρνο στο τομο με αφασα να απαντσει να αντιδρσει. 
  • Παρουσιστε σχηματικς πληροφορες με λγια και λλα μσα, και χρησιμοποιστε ποια βοηθματα, χρτες, φωτογραφες, ημερολγια. 
  • Γρψτε το θμα και τις λξεις κλειδι της συζτησης. 
  • Χρησιμοποιστε καθαρς και απλς οδηγες. 
  • Μην αλλζετε θμα συζητσεις χωρς προειδοποηση, π.χ. ‘θλω να μιλσω για κτι λλο τρα’.  
  • Παρατηρστε εκφρσεις προσπου για να βεβαιωθετε τι το τομο χει καταλβει το μνυμα σας. Αν δεχνει τι δεν καταλαβανει, επικοινωνστε με διαφορετικος τρπους επαναδιατυπστε. 
  • Βοηθστε τα τομα με αφασα να συμμετχουν ιστιμα στην συζτηση και να παρνουν αποφσεις. 
  • Συγκεντρωθετε σε τι μπορε, το τομο με αφασα να κνει, παρ τι δεν μπορε.
  • Μην μιλτε μπροστ στο τομο με αφασα για τον διον, σαν να μην εναι παρν. 
  • Φερθετε στο τομο με αφασα πως σε ναν ενλικα. Μην εστε υπερπροστατευτικο.
 
Βοηθστε το τομο με αφασα να εκφρσει το μνυμα του καθαρ:
  • Μην κνετε μια ερτηση αν δεν παρχετε τα μσα για να απαντσει.
  • Δστε χρνο για να απαντσει και να ανταποκριθε. 
  • Θστε ερωτσεις που μπορε να απαντηθον με ναι χι, δστε γραπτς επιλογς, π.χ. Αθνα, Θεσσαλονκη, Πτρα.
  •  Ενθαρρνετε και εισγετε την χρση βοηθημτων επικοινωνας, π.χ. πνακες επικοινωνας, αλφαβητικο πνακες, χρτες. 
  • Ενθαρρνετε το τομο να ζωγραφσει, γρψει να χειρονομσει, αν δεν μπορε να επικοινωνσει με λγια. 
  • Επαληθεστε τι χετε καταλβει το μνυμα του σωστ, π.χ. ‘εννοες τι….’ 
  •  Αν το τομο με αφασα γελ κλαει ανεξλεγκτα: μενετε ψχραιμοι και ρεμοι. μην συμμετχετε στο ανεξλεγκτο γλιο κλμα. προσπαθστε να αλλξετε θμα κντε κτι διαφορετικ.

 

 

Πως εναι να χεις αφασα; 

Δυσκολες στη κφραση 

  • Οι λξεις μπορε να ακογονται μπερδεμνες να παραλεπεις λξεις. 
  • Μπορε να μην κνετε καθλου χρση του λγου. 
  • σως να προσπαθετε με τους χους με λξεις που δεν βγζουν νημα. 
  • Μπορε να χρησιμοποιετε λξεις που δεν εχες σκοπ να πετε. 
  • σως να αναζηττε την σωστ λξη, να δυσκολεεστε να βρετε την σωστ λξη. 
  • Να μην μπορετε να ολοκληρσετε τις σκψεις σου. Να μιλτε τηλεγραφικ, χρησιμοποιντας μνο λξεις περιεχομνου. 
  • Να μιλτε ακατπαυστα, και να εναι δσκολο να το ελγξετε.

Δυσκολες στην κατανηση, μνμη 
Αν οι λλοι μιλον γργορα, αν βρσκεστε σε περιβλλον με θρυβο, αν δεν εναι ξεκθαρο το θμα συζτησης, αν χρησιμοποιον δσκολες λξεις, αν εστε κουρασμνος: 
  • σως να μην καταλαβανετε λξεις απ την συνομιλα, προτσεις, παραγρφους, κτλ. 
  • Να χετε πρβλημα να θυμηθετε τι χετε ακοσει κτι που μλις χετε διαβσει. 
  • Να νομζετε τι καταλβατε αλλ δεν χετε κατανοσει. 
  • Να χετε δυσκολες στην ανγνωση, να δυσκολεεστε μνο σε λεπτομρειες να χσετε την επιθυμα να διαβσετε.
  • Λξεις και προτσεις μπορε να σας φανονται αστεες. 
  • Μπορε να ανακαλψετε τι τα σμβολα που κποτε αναγνωρζατε τρα μοιζουν διαφορετικ: π.χ. μπορε να αναγνωρσετε το χρμα και το σχμα απ να σμα στοπ της τροχαας αλλ χι τα γρμματα. 
  • Μπορε να μην χρησιμοποιετε το χρι με το οποο γρφατε. 
  • Να μην μπορετε να σχηματσετε τα γρμματα να γρφετε γρμματα και λξεις που δεν επιθυμετε.
  • Μπορε να ανακαλψετε τι τα χειργραφα σου δεν εναι τποτα λλο απ μια μουτζορα. 
  • σως να γρφετε μερικ γρμματα αλλ χι λη την λξη. 
  • σως να μην μπορετε να χρησιμοποιετε αριθμος και να κνετε πρξεις. 
  • Μπορε να κνετε λθη με τον χρνο και τα χρματα (π.χ. να υπολογσετε ταν δνετε παρνετε ρστα). 

 

Η αντδραση στην αφασα: 
Μετ το εγκεφαλικ, να τομο με αφασα μπορε να αντιδρ με διφορους τρπους. Μπορε να εναι θυμωμνος, φοβισμνος, λυπημνος, αμχανος, ευδιθετος, μπερδεμνος, κ.α. Μπορε ακμη να νιθει τι εναι νας λλος νθρωπος. 
Εναι σημαντικ να καταλβουν οι λλοι πς νιθει το τομο, αλλ η αφασα μπορε να αποτελσει εμπδιο σ’αυτ.
Ποιες εναι οι επιθυμες των ατμων με αφασα; 
  • Να εκφρζουν τις ιδες τους. 
  • Να μοιρζονται τις απψεις τους.
  • Να ανταλλσσουν πληροφορες. 
  • Να παρνουν αποφσεις, να κνουν επιλογς για τον εαυτ τους.

Οι επιπτσεις μετ το εγκεφαλικ: 
Κνηση 
Μπορε να παραλσει να νιθεις αδναμη την μα πλευρ του σματος. Αυτ εναι λλη μια συνπεια του εγκεφαλικο. Η αριστερ πλευρ του εγκεφλου ελγχει την δεξι πλευρ του σματος. Συμβουλψου ναν φυσιοθεραπευτ εργοθεραπευτ.
Ισορροπα 
Μετ απ το εγκεφαλικ μπορε να νιθετε πως χνετε την ισορροπα σας. Αυτ εξαρτται απ το σημεο της εγκεφαλικς βλβης. Μπορετε να νισετε περισστερη αυτοπεποθηση αν κνετε τα παρακτω. 
  • Να χετε πνω σας μια σφυρχτρα. Να την χρησιμοποισετε σε περπτωση πτσης. Το πτωμα να εναι καθαρ απ αιχμηρ αντικεμενα. Μπορετε να τοποθετσετε ρμπες για να στηρζεστε. 
  • Μην κνετε βιαστικς κινσεις. Δστε χρνο στον εαυτ σας. Χρησιμοποιστε να μπαστονι για το περπτημα. Με αυτ τον τρπο καταλαβανουν και οι λλοι τι χετε δυσκολα . 
  • Να φορτε ανατομικ και κατλληλα παποτσια. 
  • Η στριξη με τρποδη βακτηρα σως κριθε απαρατητη. 
ραση 
Μερικ τομα μπορε να μην βλπουν απ την δεξι την αριστερ πλευρ (ημιανοψα). λλα τομα μπορε να χουν διπλ ραση να μην αναγνωρζουν αντικεμενα και πρσωπα. Αν τα προβλματα στην ραση εξακολουθον για καιρ, συμβουλευτετε τον οφθαλματρο. Βεβαιωθετε πως ο οφθαλματρος και ο οπτικς γνωρζουν τι χετε αφασα. 
Κατποση 
Μπορε να χετε δυσκολα να πιετε και να φτε. Μπορε να εναι πολ επικνδυνο. Παρατηρστε αν χετε κποιο σμπτωμα και συμβουλευτετε ναν λογοπαθολγο: 
  • Βχας ταν καταπνετε 
  • Γργαρη φων, ειδικ μετ απ γεμα. 
  • Υπολεμματα τροφς μσα στο στμα. 
  • Υψηλς πυρετς. 
  • Χσιμο βρους. 
  • Αν τρτε πολ πιο αργ απ τι πριν, αποφεγετε να φτε 
λλειψη αισθητικτητας 
Μπορε να μην αισθνεστε το γγιγμα και τον πνο απ την πλευρ που χει βλβη. Επειδ δεν λαμβνετε προειδοποιητικ σματα, εναι επικνδυνο να πληγωθετε. 
  • Να παρατηρετε πο και πς κθεστε. 
  • Να πρσεχε το ζεστ νερ. 
  • Βεβαιωθετε τι το πδι και το χρι σας υποστηρζονται κατλληλα, ειδικ αν δεν τα νιθετε. 
Κοραση 
Τις πρτες μρες μετ το εγκεφαλικ, μπορε να νιθετε εξαντλημνος. Πιθαν και μετ απ χρνια μετ το εγκεφαλικ να κουρζεστε γργορα. 
  • Φτιξτε μια λστα απ τα γεγοντα που σας κουρζουν πολ. 
  • Κντε συχν διαλεμματα. 
  • Κανονστε να κνετε σημαντικ πργματα ταν εστε ξεκοραστος


Οδηγς Πρληψης Εγκεφαλικο

  • Να γνωρζετε και να ελγχετε την πεση του αματος τουλχιστον μα φορ τον χρνο.
  • Αν καπνζετε, σταματστε το.
  • Αν κνετε χρση αλκολ, μειστε την ποστητα.
  • Να μετρτε τακτικ την χοληστερνη του αματος.
  • Αν εστε διαβητικς, ακολουθστε προσεκτικ τις συμβουλς του γιατρο σας, για να ελγξετε τον διαβτη.
  • Συμπεριλβετε την σωματικ σκηση στις καθημερινς σας συνθειες.
  • Μειστε το αλτι και τα λιπαρ στην διατροφ σας.
  • Ρωτστε το Γιατρ σας εν χετε κυκλοφορικ πρβλημα, διτι αυξνει την πιθαντητα εγκεφαλικο.

 


Βιβλιογραφα

  • Hegde, M.N. (1998). A coursebook on Aphasia and other neurogenic language disorders. (2nd Ed). UK: Singular Publishing Group,INC.
  • Murray, L.L., Clark, H. M. (2006). Neurogenic Disorders of Language: Theory Driver Clinical Practice. Canada: Thomson Learning, Inc
  • Sarno, Μ.Τ., & Peters, J.F. (2004). The Aphasia Handbook : A Guide for Stroke and Brain Injury Survivors and Their Families. National Aphasia Association.

 

 

Ηλεκτρονικ κεμενα:

 
© 2019
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License. Created by